Gesprek van het Bisdom met de besturen van het Dekenaat

04-08-2024

Op maandagavond 15 juli hebben we in Haarlem een gesprek gehad met de vicaris generaal van het Bisdom, Mgr. B. Putter.  Aanwezig waren verder pastoor Dresmé en van de vier parochiebesturen van het Dekenaat een afvaardiging. Van het bestuur van de Emmaus-Paulus waren dit Martin Eijsbouts en Ellen Ezendam. Het overleg had plaats in een goede en ontsannen sfeer.
Elk bestuur had 15 minuten om het proces te vertellen en de wijze waarop de parochianen meegenomen zijn hierin. Betrokkenheid van en luisteren naar de parochianen was bij alle parochies, onder leiding van pastoor Dresmé, een belangrijk en essentieel onderdeel.
Dit keer hebben we het als besturen gezamenlijk gedaan, hierna zetten we het gesprek met het Bisdom apart voort voor de eigen parochie. Hierdoor kan er maatwerk toegepast worden zo is toegezegd door dhr. Putter.

Zoals steeds gemeld in de bijeenkomsten over de toekomst van de Emmaus-Paulus parochie, hebben we aan het Bisdom gepresenteerd wat er in het laatste anderhalf jaar is ondernomen om de parochianen mee te nemen in het nadenken over de vitaliteit en de toekomstverwachtingen van onze parochie.
Van tevoren is er aan het Bisdom een samenvatting* gestuurd van de bijeenkomsten die we hebben gehad, waarin de inbreng van de parochianen is opgenomen.
Vervolgens de conclusie, zoals deze meegedeeld werd in de Emmauskerk en in de Pauluskapel op 11 februari 2024.
Martin deed het woord aan de hand van een aantal steekwoorden/zinnen. De 2 gezamenlijke bijeenkomsten en de 3de bijeenkomst voor de Paulus en Emmaus apart. En vervolgens de mededeling aan de parochianen na de viering van 11 februari 2024, aangepast aan de locatie waar de mededeling werd gedaan. Dus het door willen gaan als volwaardige en zelfstandig parochie in de Emmaus en het sluiten en verkopen van de Paulus. In het verhaal goed uit laten komen dat de parochianen betrokken waren en dat er veel gecommuniceerd is met de geloofsgemeenschap.
Tevens is aan het bisdom aangegeven dat gedurende de tijd dat de Pauluskapel nog niet is verkocht, de vieringen daar doorgang vinden. Wel onder de voorwaarde van de inzet van voldoende voorgangers in ons dekenaat.
In de rondvraag aan het einde van de avond vroeg mgr. Putter ons of we overwegen om ons aan te sluiten bij de andere samenwerkende parochies van Hilversum. Onze reactie: we hebben het erover gehad en zijn ook geïnformeerd over het samenwerkingsverband. Zolang wij een volledig bestuur hebben mét voldoende expertise blijven we zelfstandig, maar er zal een tijd komen dat de samenwerking belangrijk zal worden.

*Hier vindt u de samenvatting zoals die, vooraf aan het overleg, naar het Bisdom werd gestuurd.

Ellen Ezendam 28-07-2024

Ander nieuws

De 5 tips van Pax Vieren voor een open gesprek in het kader van de Vredesweek 2024 en het motto ‘samen voor vrede. Nú!’.

Samen Kerk (augustus 2024)

Verslag over de toekomst van de Emmaus-Paulus te Hilversum en Loosdrecht

Nieuwsoverzicht